Reklamation och avvikelser

Som förskrivare behöver du rapportera avvikelser och reklamationer kopplade till ett hjälpmedel. Det kan exempelvis handla om anmärkningar på hjälpmedlet eller på leveransen av hjälpmedlet.

Vi registrerar alla inrapporterade avvikelser i en databas som ett steg i vårt förbättringsarbete. Använd vårt avvikelseformulär och tänk på att rapportera avvikelsen till oss så snart du kan med så utförlig information som möjligt.

Avvikelseformulär

Fyll i formuläret för att rapportera avvikelsen och klicka på Skicka. Tänk på att inte ange patientens personuppgifter, såsom personnummer, namn eller adress, i formuläret.

Avvikelseformulär

Återkoppling

Om du önskar återkoppling eller vill ersätta ett felaktigt hjälpmedel, fyll i rutan Återkoppling på bemötande eller förbättringsförslag, så kontaktar vi dig via e-post. Du få då ett dokument med ett avvikelsenummer som ska fästas på den produkt som returneras.

Hämtning av reklamerade hjälpmedel

Vi ta hand om hämtning av hjälpmedlet i samband med en avvikelse. Ingen arbetsorder i Beställningsportalen behövs. 

Tillbud och negativ händelse

Om en patient har skadats (negativ händelse) eller kunde ha skadats (tillbud) till följd av en av våra hjälpmedelsprodukter har du som vårdgivare skyldighet att anmäla detta.

Anmälan tillbud och negativ händelse

Oavsett hur noggrant tillverkaren konstruerar produkten eller hur väl patienten följer instruktionerna för användning, kan olyckor ändå inträffa i samband med ett hjälpmedel. Som vårdgivare är du skyldig att anmäla om ett tillbud eller en negativ händelse drabbar din patient.

Det är viktigt att varken du som vårdgivare eller din patient försöker laga eller fortsätta använda hjälpmedlet efter händelsen.

Anmälan Läkemedelsverket

Om en patient har skadats/kunde ha skadats till följd av ett hjälpmedel ska händelsen rapporteras till Läkemedelsverket och diarienummer ska fyllas i på avvikelseformuläret.