- Förskrivning
- Folkbokförd eller inte i Stockholm
- Hjälpmedelssortiment
- Hjälpmedelsförråd
- Utprovning och leverans
- Service och reparation
- Återlämning
- Patientsäkerhet
- Reklamation och avvikelser
- Förskrivarutbildningar
- Leveransmeddelande
- Vårdgivare
- Befintlig sida: Service och reparation
Service och reparation
Vi servar och reparerar de hjälpmedel som har förskrivits från verksamheten.
Hitta på sidan
Våra tekniska funktioner kan hjälpa till med reparation av trasiga hjälpmedel, förebyggande underhåll, besiktning av hjälpmedel, personlig teknisk support samt rekonditionering av inkomna hjälpmedel. Om ett hjälpmedel är skadat ska det anmälas till oss.
Felanmälan/serviceorder
Du som förskrivare beställer reparation/service genom att kontakta våra tekniska funktioner eller genom att skriva en arbetsorder i Beställningsportalen. Din patient kan också vända sig direkt till oss för enklare reparations- och serviceärenden.
Att tänka på vid felanmälan
- Ange aktuellt telefonnummer till person som vi kan kontakta vid frågor om servicen.
- Beskriv felet så utförligt som möjligt på arbetsordern, eller lämna telefonnummer till kontaktperson.
- Uppge hjälpmedlets registreringsnummer (se etiketten).
- Uppge om hjälpmedlet är en specialanpassad produkt (se etiketten).
Att tänka på vid besök hos oss
- Hjälpmedlet ska vara väl rengjort.
- Under tiden som hjälpmedlet servas väntar patienten i väntrummet - ta med lyftsele vid behov.
- Eventuell laddare ska alltid medfölja vid service (gäller ej laddare som är fast monterad i vägg eller tak).
Utanför ordinarie arbetstid
Vid nödsituationer, där patientens hjälpmedel har gått sönder, kan vi erbjuda service under kvällar, nätter och helger. Ring vår tekniska funktioner, som har beredskap, och ha hjälpmedlets registreringsnummer till hands.
Anmälan skadat hjälpmedel
Hjälpmedel som förskrivs till patienter ägs av oss. Om ett hjälpmedel skadas ska det anmälas till hjälpmedelsverksamheten. Rapporteringen kan göras av förskrivaren eller patienten genom blanketten "Anmälan skadat, stulet, borttappat".
Här hittar blanketterna för de olika sortimetsområdena:
Blankettbank
Skadat hjälpmedel
Du som är förskrivare beställer hämtning genom att kontakta oss eller skriva en arbetsorder i Beställningsportalen.
Läs mer i Vårdgivarguiden
Förskrivarens och brukarens ansvar | Vårdgivarguiden