Leverans av hjälpmedel

Du och din vårdgivare kommer överens om hur du ska få ditt hjälpmedel. Du har möjlighet att hämta hjälpmedlet direkt hos oss, att få det hemlevererat eller skickat med post.

Hur ditt hjälpmedel levereras beror på vad du har beställt. Du och din vårdgivare kommer överens om leveranssättet. Ibland kan leveransen delas upp, vilket innebär att du kanske inte får alla hjälpmedel samtidigt.

Leveranstid

Leveranstiden kan variera beroende typ av hjälpmedel och sortimentsområde. Läs mer om vårt hjälpmedelssortiment.   

Leverans av likvärdig artikel

Ibland har vi inte det hjälpmedel eller tillbehör som din vårdgivare har beställt. Det kan bero på att det har utgått eller tillfälligt tagit slut. Då levererar vi ett liknande hjälpmedel med samma funktion. Om det liknande hjälpmedlet inte fungerar för dig, kontakta din vårdgivare.

Leveranssätt

Våra produkter levereras till dig på olika sätt beroende på sortimentsområde och hur bråttom det är. 

Ansvar och försäkring

Du som patient ansvarar för att ta hand om och sköta om ditt hjälpmedel. Vi rekommenderar att du ser över ditt försäkringsskydd då du kan bli ersättningsskyldig vid borttappat eller stulet hjälpmedel. Du kan även bli ersättningsskyldig om hjälpmedlet är skadat av onormalt slitage.

Läs mer om ansvar i Vårdgivarguiden.